Een derde van de Canadezen – meer dan tien miljoen mensen – is lid van lokale kredietunies. Het geheim van hun succes zit in het persoonlijke servicemodel dat ze bieden. Klanten voelen zich gekoesterd en ondersteund in kleinschalige, door de eigen gemeenschap gevestigde kredietinstellingen. Grotere financiële organisaties hebben vaak moeite gehad om hetzelfde niveau van persoonlijke klantinteractie te ontwikkelen. En dat is juist waar Canadese kredietunies van kust tot kust om bekend staan.

In Nederland ligt dit anders. Mede omdat kredietunies in Nederland vallen onder de Wet toezicht Kredietunies. Onder deze wet mogen we geen kredieten of diensten aan particuliere consumenten aanbieden. Onze dienstverlening is daarmee beperkt tot het verlenen van bedrijfskredieten voor mkb-ers. De wind van technologische verandering waait echter door onze non bancaire wereld en maakt het plaatje ingewikkelder. Digitale innovaties breiden bankservicemodellen uit met nieuwe gemakken en efficiëntie.

Het zijn echter manieren van klantcontact gebaseerd op technologie, niet op persoonlijke connectie. De concurrentie voor Nederlandse kredietunies wordt ook heviger nu fintech-spelers de markt betreden en klantgegevens gebruiken om nieuwe soorten vermogens-, spaar- en kredietdiensten aan te bieden. Hoewel de noodzaak om snel te innoveren een aantal uitdagingen met zich meebrengt voor kredietunies, brengt digitale transformatie ook veel kansen met zich mee.

Evolueren binnen een evoluerende industrie

Om te beginnen: technologische verandering vermijden is geen optie. Kredietunies moeten gelijke tred houden met nationale en internationale regelgevende normen om compliant te blijven. Een andere kritieke prioriteit is de modernisering van het betalingsverkeer, waarvoor organisaties moeten innoveren, digitale kanalen moeten gebruiken en hun kerninfrastructuren moeten verbeteren om concurrerend te blijven. Bovendien heeft open banking onlangs de goedkeuring gekregen van de overheid, waardoor consumenten meer mogelijkheden krijgen om hun financiële gegevens tussen financiële instellingen te delen. Hoe eerder kredietunies zich vertrouwd maken met de mogelijkheden van open bankieren en open data (PSD2), hoe meer ze deze innovaties kunnen gebruiken om hun klanten beter te begrijpen, hun behoeften te identificeren, relevante gegevens van de klant eenvoudig en snel te verzamelen t.b.v. de acceptatie en hen meer keuze te geven.

Combinatie van fysiek en digitaal?

Nu ook non bancaire instellingen steeds meer virtuele servicemodellen omarmen, kun je je afvragen af wat er zal gebeuren met de essentie van de kredietunie: onze persoonlijke en fysieke aanpak. Zelfs na een volledige digitale transformatie is het onwaarschijnlijk dat dit zal verdwijnen. Tijdens de coronacrisis die een dramatische escalatie van de opties voor digitale dienstverlening opleverde, hielden kredietunies de fysieke vestigingen open voor zover dat was toegestaan, omdat hun leden veel waarde hechtten aan de persoonlijke ontmoeting en ervaring.

Zorgwekkender voor kredietunies is de afnemende waarde van de aanwezigheid van fysieke vestigingen voor jongere ondernemers. Maar dat betekent niet dat “Millennials en Gen Z ondernemers” geen potentiële ondernemersklanten van kredietunies zullen zijn in de toekomst. Ook zij hechten veel waarde aan de persoonlijke aanpak, maar ze verwachten dat dit via digitale kanalen zal gebeuren met real-time mogelijkheden, transparantie en flexibiliteit. 

Concurreren om lidmaatschap

De grootste uitdaging voor kredietunies is de noodzaak om hun ledenaantal te laten groeien in het licht van toenemende concurrentie. Grote banken worden groter en nieuwe buitenlandse banken betreden onze markt. Fintechs die begonnen met het verwerken van betalingen, schalen op en diversifiëren naar vermogensbeheer, deposito’s en kredietdiensten.

Tegelijkertijd zoeken fintechs nu naar het soort fysieke aanwezigheid en persoonlijke verbinding waar kredietunies om bekend staan. De jongere generatie ondernemers heeft laten zien dat ze meer autonomie willen over hun financiën, maar dat ook willen kunnen bespreken met een medewerker. Vooruitstrevende kredietunies zouden er goed aan doen om opkomende fintechs niet als concurrenten, maar als partners te gaan zien.

Synergie vinden voor succes

Vroegtijdig samenwerken met een fintech zou kredietunies een strategisch voordeel geven op het gebied van innovatie. Het gezamenlijk uitvoeren van de due diligence en risicobeoordeling met fintechs is essentieel. Een synergie met het juiste fintech-bedrijf kan bewezen datagestuurde tools, gepersonaliseerde investeringsgegevens, dashboards en meer opleveren. Profiteren van de relatie om hun klantenbestand uit te breiden zonder helemaal opnieuw te hoeven beginnen met digitale ontwikkeling. Dat is een krachtige stap vooruit voor een kredietunie die streeft naar innovatie.

Timing is echter cruciaal. Als de Canadese kredietverenigingen hun nek niet uitsteken en deze samenwerkingsverbanden stimuleren, lopen ze het risico te stagneren en achterop te raken. Een overzicht van wat er gebeurt in meer volwassen markten geeft een vroege indicatie van wat ook hier in Nederland waarschijnlijk gaat gebeuren. Sommige nieuwe digitale banken in het VK en Zuid-Amerika hebben onlangs de traditionele banken in omvang overtroffen. Een “afwachten”-benadering zal het in Canada – en ook in Nederland- niet redden, aangezien open bankieren een vlucht neemt en de markt concurrerender wordt.

Dingen die kredietunies nu kunnen doen om te groeien en te gedijen

  • stel een raamwerk op om naar uw leden te luisteren
  • sta open voor samenwerkingen met fintechs in plaats van het alleen te doen
  • neem een toekomstgerichte mentaliteit aan met betrekking tot de behoeften van uw leden
  • erken niet alleen de noodzaak om te investeren in digitale innovatie, maar maak er ook een strategische prioriteit van

Prioriteit geven aan digitale transformatie

Lokale en sectorale kredietunies hebben een unieke kans. Ze lopen al voorop op het gebied van klantcontact, klantervaring en vertrouwen. Ze kunnen nu beginnen met het samenvoegen van die gepersonaliseerde ervaring met een uitgebreid digitaal aanbod. Met een toekomstgerichte mentaliteit kunnen kredietunies het moment – ​​en hun speciale sterke punten – benutten om hun ledenaantal en hun maatwerk te laten groeien met innovatieve aanbiedingen voor de komende jaren.

Neem contact op met onze kredietunies en zie wat de toekomst te bieden heeft.