Generatiegenoten van mij zullen zich bovenstaande slogan en reclamecampagne op de tv nog herinneren. Met de inmiddels overleden en minzame acteur André van de Heuvel als bekende spreekbuis. Ik moest daar onlangs direct aan denken toen ik in de krant (u weet wel: een nieuwssite op papier) las over een plaatselijk initiatief voor het opstarten van een Ondernemersfonds in Rotterdam en kort daarna prof. Sylvester Eijfnger op BNR hoorde over ondernemersfnancieringen en de behoefte aan een echte ondernemersbank in deze coronatijd. Ondernemersfnanciering leeft in Nederland.

Even voor de ‘jongere’ fnancieel adviseur: De Nederlandsche Middenstandsbank N.V. (NMB) was een bank die zich vooral bezighield met kredietverlening aan MKB-bedrijven (de middenstanders). Ze ontstond in 1927 bij de fusie van de Algemeene Nederlandsche Centrale Middenstandsbank, de Hanzebanken, de BOAZ-banken
en de Middenstandsbank voor Limburg. Ze verwierf in de jaren zeventig en tachtig bekendheid door bovenstaande reclamecampagne en haar ondernemersgerichte dienstverlening. Het resulteerde ook in een toeloop van particuliere klanten en in 1989 fuseerden de NMB en de Postbank: De NMB Postbank Groep. In 1991 volgde
er een fusie met Nationale-Nederlanden en werd vanaf toen de ING Bank.

Zo kwam er ook een eind aan het bestaan van de (vintage is weer modern…) pay-off ‘De NMB denkt met u mee’. Nederland was een zelfstandige MKB-bank armer. Is daarmee ook het bancaire meedenken verdwenen? Daarover mag u als lezer uw eigen mening vormen… Loket voor de MKB’er? Hoe staat het MKB ervoor? Volgens McKinsey
verkeert maar liefst de helf van het MKB in Europa op de rand van het faillissement. Omdat de staatssteun eens ophoudt, en in alle landen weer naar steeds strengere maatregelen wordt gegrepen, zullen vanaf 2021 hoogstwaarschijnlijk honderdduizenden bedrijven over de kop gaan, en vele miljoenen mensen hun baan verliezen in Europa. De ‘nieuwe beperkende maatregelen’ dragen nu al bij aan de onzekerheid bij de ondernemers over de toekomstige aanpassingen die ze in hun bedrijfsmodel moeten aanbrengen (vooral de horeca en evenementenbranche). Het zal daar mee zelfs het herstel de kop indrukken. Want wat doe je met je resterende spaargeld/je ondernemersvermogen als ondernemer? Investeer je in coronatestapparatuur om de zaak open te kunnen houden voor je ‘gezonde’ bezoekers, doe je aan thuisbezorgen of investeer je in een aanbouw waarmee je kunt voldoen aan de afstandseisen?
We wachten noodgedwongen af en heffen ons moede hoofd op naar boven. Om volgepakte vliegtuigen over te zien vliegen richting Ibiza…

Lees hier het volledige artikel