De hedendaagse ondernemer verwacht personalisatie, directheid en betrokkenheid van een financier.
Terwijl kredietunies nu in de tweede helft van dit jaar hun doelen voor 2023 proberen te halen, blijven sommige prioriteiten elk jaar bovenaan onze takenlijsten staan: Concurrerend blijven in het steeds veranderende non bancaire landschap en de diensten leveren die onze mkb-leden willen en verwachten van de kredietunie als hun vertrouwde financiële partner .
Tegenwoordig verwachten ondernemers namelijk gepersonaliseerde ervaringen die zijn aangepast aan hun ondernemersvoorkeuren, levensfase van het bedrijf en meer. Ze eisen directheid, maatwerk en de mogelijkheid om in te grijpen in hun financiering wanneer en waar ze willen.

Hoe bereiken kredietunies deze eeuwige prioriteiten?
Het goede nieuws: het is misschien beter beheersbaar dan het lijkt. Kredietunies in Nederland hebben al 10 jaar hun leden een hoog niveau van persoonlijke en op maat gemaakte service (coaching) geboden. In 2023 zijn onze kredietunies heel goed gepositioneerd om nog effectiever deze uitzonderlijke bedrijfsfinancieringsdiensten te leveren door gebruik te maken van gegevens waarover kredietunies al vanuit hun ervaring beschikken. Dat gezegd hebbende, het zijn niet alleen betere gegevens; het zijn slimmere en persoonlijkere gegevens.
Het financieringsgedrag van ondernemers is de afgelopen 10 jaar veranderd en deze nieuwe gewoonten en verwachtingen zullen blijvend zijn. Door gebruik te maken van inzichten in ontwikkelingen in het ondernemersgedrag, kunnen de kredietunies onderling verbonden ervaringen creëren en leveren die waarde bieden aan de ( nieuwe) leden in de gehele financiële portefeuille van de VSK en de relatie tussen leden, hun kredietunie en de buitenwereld (w.o. gemeenten) versterken.
Door deze verbonden ervaringen is er een kans om onze omzet te stimuleren. Voor zowel de regionale als sectorale kredietunie als de mkb-bedrijfsrekeninghouder kan dit bereikt worden door alle beschikbare gegevens in overweging te nemen. Ook hoe de bestaande relatie met een mkb-kredietnemer als geheel kan worden verbeterd. Het creëren van deze ervaringen helpt ook om vertrouwen op te bouwen en loyaliteit aan te moedigen, waardoor kredietunies in staat worden gesteld om effectief te concurreren met grote banken en andere non bancaire financiers, terwijl het persoonlijke tintje behouden blijft dat de kredietunie onderscheidt.

Om voorop te blijven lopen, moeten kredietunies in 2023 bewust investeren in data en verbonden ervaringen om hun leden beter van dienst te zijn en te beschermen. Kredietunies die willen voldoen aan de veranderende verwachtingen van de ondernemer en concurrerend willen blijven, zouden moeten overwegen om nauw samen te werken met elkaar, met elkaar leningen te stapelen en elkaar helpen in het aanvraag- en kredietacceptatieproces . Nu investeren in gegevens-gestuurde gepersonaliseerde ervaringen zal kredietunies helpen om op lange termijn ledentevredenheid en een concurrentievoordeel te behalen. Met verbonden ervaringen voorop in hun prioriteiten, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor kredietunies en hun leden.
Recente reacties