Berichten van ONL en MKB Nederland volg ik altijd op de voet. Beide organisaties draag ik een warm hart toe. Nog beter zou het overigens mijns inziens zijn indien ze samen zouden gaan met Inretail, Koninklijke Horeca Nederland en Vakcentrum voor zelfstandige retailers. Dan kun je nog beter een vuist maken richting de overheid en nog meer druk uitoefenen om de politiek ervan te overtuigen dat de nood hoog is en dat een loyaal extra steunpakket hard nodig is om de ondernemers door de crisis te loodsen.

Er moet een meer centraal geleid beleid en ondersteund pakket komen met voorstellen vanuit die (tijdelijk of definitief) samengevoegde organisaties. Nederland heeft 1 heldere “After corona MKB visie” nodig richting het Binnenhof. In de kern willen alle brancheorganisaties hetzelfde, maar ze blinken uit in het uitvergroten van kleine nuanceverschillen. Ook zij zouden eens een verkenning op moeten starten voor een “Motorblok-financieringsformatiebespreking”.……Maar dan zonder “Functie elders”

Tot die tijd doen ze allemaal hun best om de publiciteit te halen, maar het is inmiddels spitsuur op het Binnenhof. De separate belangenclubs van zwaar getroffen sectoren proberen hun invloed op de inhoud van de nieuwe maatregelen te laten gelden. Maar zorg je wel voor de perfecte lobby als je gefragmenteerd communiceert?

Hans Biesheuvel van ONL, die ik overigens zeer acht en waardeer, riep in BNR op om te komen tot een centrale organisatie die de financiering van ondernemers regelt. Daar kun je het zo op het oog en oor niet mee oneens zijn. De banken hebben tijdens de crisis echt wel bewezen dat ze het niet alleen aankunnen en de MKB-ondernemers hebben al tijden moeite met het vinden van financiering. Hulp is dus geboden.

Er is geld zat, maar het vindt zijn weg niet naar mkb-ondernemers. Klopt. Die ondernemers missen nog steeds de combinatie van coaching ( u weet wel: zonder coaching geen krediet…) en bronnen van financiering ( de kapitaalmarkt en fondsen van de overheid). Dus niet alleen maar geld geven, maar ook echt doorlopend ondernemersadvies. Het is nu zeker het moment om dat te gaan doen. De crisis uitinvesteren kan en daar heb je geld langs de juiste weg en langs het juiste loket voor nodig.

Luister terug | Ondernemers in geldnood vangen bot bij

ONL-oprichter Hans Biesheuvel... - ONL voor Ondernemers

Tweede Kamer

Het idee van een MKB-bank van ONL ( al eerder in 2016 DNOB genoemd…) werd eerder dit jaar door staatssecretaris Mona Keijzer afgewezen. Ook hier weer een sympathiek voorstel, maar ik denk dat de afwijzing terecht is. Er is een roep om een snelle en werkbare oplossing met het hergebruik van aanwezige marktpartijen ( geen Invest-NL probeersels die mislukken…). Er is geen roep voor meer van hetzelfde, maar er een roep om onderscheidende financiering. De Tweede Kamer sprak deze week over de financiering van ondernemers en we zagen ook daar dat de Kamer spreekt van een “mismatch” tussen het enorme (overheids-) aanbod van kapitaal dat er is en bedrijven die een concrete vraag hebben. Hoe verbind je beide volgens mij?

Concreet: Hoe vind je de juiste partij om de financiering te verstrekken en …..te begeleiden?

Als je kijkt naar alle kredietunnies in Nederland, dan zie je juist die alom gewenste bonte financieringsmarktplaats met allemaal verschillende kraampjes met allemaal onderscheidelijke kredietproducten. We kennen plaatselijke kredietunies, sectorale kredietunies, beroepsgerichte kredietunies, een gendergerichte kredietunie en ethnische kredietunies. Een sociale ( common bond) en inclusieve marktplaats met een grote verbindende functie! Wij zijn er klaar voor!

Banken zullen in de toekomst meer en meer een rol vervulllen richting kredietunies vanuit het doorverwijzen en /of cofinancieren. De rol voor de Kamer van Koophandel is er ook, maar ook daar heeft men de kracht van de marktplaats die kredietunies zijn nog niet voldoende begrepen.

En voor Hans Biesheuvel:”Praat eens met Kredietunies en vraag ze waar we elkaar kunnen versterken. Daar gaan we zeker uitkomen. Misschien samen met Jacco Vonhoff?”

Jacco Vonhof (@jaccovonhof) | Twitter

Werk aan de winkel dus voor alle kredietunies om hun “NMB denk met u mee” reclamecampagne te beginnen!