Bounce-back banking: Hoe succesvol zijn we in het verstrekken van mkb-bedrijfsfinancieringen?

Een bounce-back lening is een term die we vaak horen binnen de context van het verstrekken van bedrijfsfinancieringen aan het mkb in Europa. Het is een soort Engels noodkrediet voor kleine ondernemingen die door de coronamaatregelen in de moeilijkheden zijn gekomen. Het eerste jaar rentevrij en daarna 5 jaar lang een rente van 2,5%. Het lijkt daarmee op de TOZO en enigszins op de KKC (maar een teleurstellende 1800 van verstrekt in Nederland….)

Banking Circle voerde een gedetailleerd onderzoek uit naar de ervaringen van ondernemers in het MKB in heel Europa t.a.v. de banken en hun service in moeilijke tijden.

Business Bounce Back Loan - What If You Genuinely Can't Pay It Back? -  YouTube

Er bleek een aanzienlijke kloof te bestaan tussen hun behoeften en verwachtingen. Maar ook de kwaliteit van het advies en de service die ze ontvangen.

Het rapport beschrijft concrete gebieden waarop financiers nieuwe benaderingen kunnen toepassen om kleine bedrijven te ondersteunen in een winstgevende, duurzame toekomst in de nu hopelijk volgende “normale periode” na COVID-19. 

Uiteindelijk vereist het bereiken van een totaaloplossing voor het MKB een samenhangend ecosysteem, waar verschillende financiers en de overheid hun oplossingen met elkaar verbinden. En daar wachten we nu allemaal nog op… .

Belangrijkste bevindingen:

  • Bijna de helft (48%) van het mkb heeft ergens anders gezocht naar bankoplossingen die beter aansluiten bij hun behoeften
  • Negen op de tien mkb-bedrijven zijn tevreden met de belangrijkste rekeningservices, maar bijna een op de vier ervaart financierings-serviceproblemen met hun bank
  • 50% van de banken zegt dat de overstap naar digitale diensten voor het mkb een grote uitdaging is (moeilijk gaat dus…)
  • Tweederde van de banken denkt gelijke tred te houden met technologische veranderingen, maar kleinere bedrijven wenden zich meer en meer tot alternatieve aanbieders voor snellere, goedkopere oplossingen
  • Een op de vijf (22%) mkb-bedrijven wachtte tot twee maanden op een antwoord op een leningaanvraag, en 25% wachtte tot een maand
  • Naast hoge vergoedingen (42%), zeiden mkb-bedrijven dat een slechte servicekwaliteit en een laag reactievermogen hun vertrouwen in hun bank snel doet verminderden
  • Slechts 27% van de banken was van mening dat het vertrouwen van bankklanten de afgelopen jaren is aangetast

Tot zover de werkelijkheidszin van de banken over hun rol tijdens de crisis!