Lees hier het persbericht naar aanleiding van de eerste Dag van de Kredietunie op 10 juni 2015.

Kredietunies geven MKB-ondernemer vliegende start

Bunnik, 11 juni 2015- Kredietunies geven MKB-ondernemers een vliegende start. Niet alleen als alternatieve financieringsmogelijkheid, maar ook door de toegevoegde waarde van coaching en ondersteuning die ondernemers elkaar in de kredietunie geven. Doorgroeien is daarom het devies. Zowel ondernemers als ondersteunende partijen zijn enthousiast om kredietunies verder te ontwikkelen en te laten doorgroeien tot volwaardige financieringspartners, zo bleek tijdens de op 10 juni gehouden Dag van de Kredietunie van de Vereniging Samenwerkende Kredietunies.

Pilotfase ontgroeid
Tijdens de Dag van de Kredietunie in Bunnik deelden 140 belangstellenden van bestaande kredietunies, kredietunies in oprichting en andere belanghebbenden als provincies, gemeenten en banken hun ervaringen. Nederland wordt ondernemender. Nederlandse ondernemers, vooral die in het midden- kleinbedrijf (MKB) nemen vaker het heft in handen als het gaat om groei en eigen financiering. Alternatieve financieringsmogelijkheden als kredietunies zijn daar een goed voorbeeld van.
Jan Kamminga, voorzitter van de Vereniging Samenwerkende Kredietunies: “Ik ben blij met de grote opkomst. We zijn de pilotfase ontgroeid en moeten nu doorpakken. Het is spannend om zo’n nieuw idee als de kredietunie in de lucht te hebben en te houden. Maar er is maar één belang dat telt; dat van de ondernemer. De toekomst begint vandaag!”

Minister van Economische Zaken positief
De Minister van Economische Zaken Henk Kamp sprak de zaal toe via een video boodschap : “Kredietunies kunnen een belangrijke rol spelen bij de financiering van het Midden en Kleinbedrijf. Het MKB heeft nog steeds moeite met het verkrijgen van financiering. Het kabinet stuurt daarom aan op het ontwikkelen van een nieuwe financieringsmarkt. De alternatieven zijn een welkome aanvulling op bestaande financiering. In kredietunies gaat het daarnaast om financiering voor ondernemers door ondernemers Dit betekent dat er altijd grondige kennis aanwezig is, daarnaast krijgt de ondernemer ook een coach. Dit vergroot de kans op succes en maakt risico’s voor geldverschaffers kleiner. Actieve kredietunies kunnen op mijn steun rekenen bij het uitbouwen van hun gezamenlijke activiteiten. Ik voorzie een zonnige toekomst voor kredietunies”, aldus Minister Kamp.

Banken moeten wennen
De Nederlandse banken laten zich ook steeds enthousiaster uit als het gaat om door ondernemers opgezette kredietunies als alternatieve financieringsmogelijkheid. Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken: “De financiering in het MKB moet beter, zeker nu de economie weer aantrekt. Banken gaan vaker samenwerken met alternatieve financieringsmogelijkheden, zoals kredietunies. Dit geeft ondernemers een vliegende start. Wie is lokaal actief en hoe kan er bijvoorbeeld gestapeld worden. Ga daarom als ondernemer in gesprek met je bank over de mogelijkheden.

Over de Samenwerkende Kredietunies
De Vereniging Samenwerkende Kredietunies is de belangenvereniging en het samenwerkingsverband van Kredietunies. De Vereniging helpt bij het oprichten van kredietunies en het verder groeien naar levensvatbare omvang en vertegenwoordigt de leden richting de overheid en andere partijen. Tevens richt zij zich op het realiseren van alles wat nodig is om coöperatieve kredietverlening effectief te kunnen opzetten in Nederland. De Vereniging Samenwerkende Kredietunies kent op dit moment 14 leden.

De Kredicommunity
Om de vliegende start verder te ondersteunen werd op 10 juni ook de Kredicommunity gelanceerd. Een community waarin actieve kredietunies, kredietunies in oprichting en ondersteunende partners informatie kunnen delen en vragen kunnen stellen om van elkaar te leren en elkaar te versterken. u kunt zich aanmelden voor de Kredicommunity via de website van de Samenwerkende Kredietunies